تاریخچه دستمال کاغذی

تاریخچه دستمال کاغذی

    تاریخچه دستمال کاغذی
    02 مارس

    دستمال کاغذی یا کلینکس به مجموعه‌ای از ورق‌های کاغذی نرم، جذب کننده و یک‌بار مصرف گفته می‌شود که در قالبها و کاربری‌های مختلف عرضه می‌شود. البته همه ما با دستمال کاغذی آشنا هستیم، اما اگر می‌خواهید اطلاعات مختصری در مورد تاریخچه دستمال کاغذی کسب کنید با ما همراه شوید.

    تاریخچه دستمال کاغذی

    کلینکس در آمریکا

    دستمال کاغذی اولین بار در سال ۱۹۲۴ و به عنوان محصولی برای پاکسازی صورت از آرایش و با جایگزین کردن سلولز به جای پنبه توسط شرکت کیمبرلی کلارک و با برند کلینکس عرضه شد. کلینکس در واقع نام یک برند تولید کننده دستمال کاغذی است که بر روی آن مانده است و در کشورهای مختلف از جمله ایران از آن استفاده می‌شود.

    تاریخچه دستمال کاغذی کلینکس

    به مرور زمان این محصول کاربردهای مختلفی پیدا کرد، به عنوان مثال اکثر مشتریان این محصول برای گرفتن بینی از آن استفاده می‌کردند. به همین دلیل شرکت کلینکس به فکر تولید انواع دستمال کاغذی با کاربری‌های متفاوت افتاد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تاریخچه کلینکس مراجعه کنید.

    تمپو در آلمان

    در آلمان نیز شرکتی تحت عنوان Tempo اولین دستمال کاغذی جیبی جهان را تولید و عرضه کرد و به همین دلیل در آلمان و برخی از کشورهای اروپایی همین قضیه جریان دارد. به عبارتی در این کشورها برای خرید یا درخواست دستمال کاغذی از کلمه Tempo نیز استفاده می‌کنند.

    تاریخچه دستمال کاغذی تمپو

    البته در سال‌های ابتدایی تولید دستمال کاغذی جیبی، این کالا جزء کالاهای لوکس به شمار می‌آمد و هر کسی قادر به خرید آن نبود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تاریخچه تمپو مراجعه کنید.

    کاربردهای دستمال کاغذی

    بعدها برای دستمال کاغذی کاربری‌های دیگری نیز پیدا شد به نحوی که در حال حاضر به خصوص به دلیل رعایت نکات بهداشتی به یک نیاز اصولی در خانه‌ها تبدیل شده است.

    امروزه دستمالهای کاغذی به شکلهای گوناکون نظیر دستمال جیبی، دستمال توالت، دستمال سفره، دستمال حوله، دستمال مرطوب، دستمالهای یک بار مصرف برای تمیزکاری و … برای نیازهای مختلف عرضه می‌شوند و ویژگی مشترک تمام آنها این است که یک بار مصرف هستند.

    انواع مختلف دستمال کاغذی

    دستمال کاغذی به جزئی ضروری از زندگی تبدیل شده است و می‌توان با اطمینان گفت کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که در آن از دستمال کاغذی استفاده نکنند.

    دستمال کاغذی معمولی

    دستمال کاغذی‌های معمولی معمولا در خانه‌ها، محل کار و خودرو و عمدتا برای خشک کردن دست و صورت، گرفتن بینی و پاک کردن سطوح در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    این نوع دستمال کاغذی معمولاً در جعبه‌های مقوایی عرضه می‌شوند اما در برخی موارد به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها، نمونه‌های پلاستیکی (مشمع) آنها نیز عرضه می‌شود که در ایران با نام دستمال کاغذی اقتصادی شناخته می‌شوند.

    دستمال کاغذی اقتصادی

    زمانی که با بدرقه‌ شخص عزیزی چشمانتان تر می‌شوند و یا به هر دلیلی گریه می‌کنید دستمال کاغذی اولین همدم شما برای پاک کردن اشکهایتان خواهد بود.

    دستمال جیبی

    دستمال کاغذی‌های جیبی نیز نمونه کوچک دستمال کاغذی است که در بسته‌های کوچک و قابل حمل در دسترس قرار دارند. دستمالهای جیبی نیز در مدلهای اقتصادی و یا با بسته‌بندی‌های زیبا و لوکس عرضه می‌شوند.

    دستمال جیبی

    هنگامی که سرما خورده‌اید و یا مدام صرفه یا عطسه می‌کنید هیچ چیز بیشتر از یک بسته دستمال کاغذی جیبی به دادتان نمی‌رسد.

    دستمال حوله‌ای

    پس از دستمال کاغذی‌های معمولی، حوله‌های کاغذی بیشترین کاربرد را در بین دستمالهای یک بار مصرف دارند. با توجه به آلودگی شدید حوله‌ها می‌توان گفت دستمال کاغذی بهترین انتخاب برای خشک کردن دست و صورت پس از شستشوی آنها است. همچنین برای پاک کردن انواع سطوح نیز می‌توان از دستمال کاغذی استفاده کرد.

    دستمال حوله‌ای

    دستمال توالت

    امروزه دستمال توالت یکی دیگر از پر کاربردترین انواع دستمال کاغذی است. خیس ماندن اندامهای حساس بدن سبب جذب انواع میکروبها و باکتری‌ها می‌شود و شاید کمتر کسی باشد که از این موضوع آگاهی نداشته باشد.

    دستمال توالت

    البته دستمال توالت‌های نامرغوب و یا استفاده غیر اصولی از آنها نیز مشکلات و خطراتی دارند، ولی استفاده از آنها به دلیل سطح نگران کننده بهداشت و سلامت در جهان بسیا بهتر از استفاده نکردن از آنهاست.

    دستمال سفره

    دستمال سفره نیز نوع خاصی از دستمال کاغذی است که معمولا از ۴ برگ با ضخامت بالاتر تهیه می‌شوند و معمولا دارای طرح و رنگ و در بسیاری از مواردکیفیت بالاتر و اندازه بزرگتر نسبت به دستمالهای استاندارد هستند.

    دستمال سفره

    مزیتهای استفاده از دستمال کاغذی

    بهداشت و سلامت

    دستمالهای کاغذی مزیتهای بسیار به خصوص از نظر بهداشتی نسبت به دستمالهای پارچه‌ای دارند اما بسیاری از افراد تصویر می‌کنند هزینه استفاده از دستمالهای کاغذی به دلیل یک بار مصرف بودن بسیار بالاتر از دستمالهای پارچه‌ای قابل شستشو است.

     

    دستمالهای قابل شستشو

    هر چند در نگاه اول این دیدگاه درست به نظر می‌رسد اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم حتی از نظر اقتصادی نیز به دلیل صرف هزینه آب، شوینده، استهلاک ماشین لباس شویی و حتی دارو و درمان، این دستمالها به صرفه‌تر هستند.

    دستمال کاغذی و تبلیغات

    دستمال کاغذی در حوزه تبلیغات نیز به خوبی جای خود را باز کرده است و شرکتها و کمپانی‌های بزرگ سعی می‌کنند با ارائه رایگان دستمالهای تبلیغاتی با چاپ سفارشی، برند و محصول خود را تبلیغ کنند. می‌توان گفت عرضه دستمال کاغذی در این سالها یکی از بزرگترین اختراع‌ها در زمینه آرامش، رفاه و بهداشت بود.

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.