دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود

دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود

    دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود
    02 مارس

    دستمال کاغذی یکی از وسایل ضروری است که ممکن است در طول روز بارها از آن استفاده کنید. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود و ماده اولیه آن چیست؟

    اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند تولید دستمال کاغذی به دست آورید با این مقاله از کهلنکس همراه باشید.

    فرآیند تولید دستمال کاغذی

    درختان ماده اولیه دستمال کاغذی

    ماده اصلی برای تولید دستمال کاغذی درختان هستند. در کارخانه پوست درختان برداشته می‌شود و طی فرایندی به لایه‌های نازکی تبدیل می‌شوند. سپس لایه‌های بریده شده به قطعات کوچک در حدود ۲٫۵ در ۳٫۵ سانتی متر تبدیل می‌شوند تا در فرآیند ساخت آسان‌تر له و تبدیل به خمیر چوب شوند.

    درختان ماده اولیه دستمال کاغذی

    تهیه ماده پایه

    در مرحله بعد تکه‌های چوب تولید شده (پالپ) به عنوان ورودی وارد دستگاهی به نام هیدروپالپر (Hydrapulper) می‌شود که شبیه به یک مخلوط‌کن غول‌پیکر الکتریکی است و در آن با آب و مواد شیمیایی مربوطه ترکیب و در دمای بالا پخته می‌شوند. خروجی آن دوغابی از الیافی منحصربفرد است که به آن ماده پایه یا Stock می گویند.

    روش ساخت دستمال کاغذی

    در خلال پخت مواد که می‌تواند ۳ تا ۴ ساعت زمان ببرد، بخش عمده ای از رطوبت چوب بخار می‌شود و به طبع وزن آن نیز کاهش می‌یابد (حدود ۵۰%) و ماده ای متشکل از سلولز، فیبرها، لیگنین (الیاف چوب متصل به هم) و دیگر مشتقات آن باقی می‌ماند.

    پاکسازی مواد شیمیایی

    در این مرحله خمیر کاغذی تولید شده به داخل سیستمهای شوینده چند مرحله‌ای فرستاده شده و در طول مسیر به آن آب بیشتری اضافه می‌شود تا مخلوط رقیق‌تری بدست آید که بیش از ۹۹ درصد آن را آب و مابقی را فیبر تشکیل می‌دهد.

    جهت تولید کاغذ انبار شده، خمیر دوباره با آب ترکیب و طی فرآیندی مواد لیگنین و ماده‌های شیمیایی دیگر از آن پاکسازی می‌شود. سپس خمیرهای شسته شده به همراه مواد سفید کننده گیاهی طی فرایندی چند مرحله‌ای ترکیب و رنگهای حاصل از فیبر آن پاکسازی می‌شود.

    دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود

    کاغذهای ذخیره شده به داخل صفحات مشبک که باعث چلانده شدن و آبکش شدن مقدار زیادی از آب می‌شود، افشانده می‌شوند، این مرحله صفحه‌های مات شده‌ای به پهنای ۱۸ فوت (۵/۵ متر) را در با سرعت حدود ۲۰۰۰ متر در دقیقه تولید می‌کند. سپس الیاف سلولوزی پیش از قرارگیری بر روی دستگاه لایه لایه کننده تبدیل به صفحه‌ای می‌شوند تا به صورت کامل در فرآیند پالایش از یکدیگر جدا شوند.

    فشرده‌سازی و خشک کردن

    پس از مرحله شکل‌گیری، لایه‌های ورقه شده توسط یک تسمه گردان نمدی وارد مرحله خشک کردن و رطوبت‌زدایی می‌شوند. در این بخش ورقه‌ها در یک سیلندر خشک کننده بخار داغ، تحت فشار قرار گرفته و بعد از خشک شدن از سیلندر تراشیده شده و جدا میگردند و سپس ورقه‌ها به صورت رول‌های بزرگ پیچیده می‌شوند. خروجی نهایت ماده تولید شده پس از ورود به دستگاه یانکی درایر، لایه‌های نازکی با ترکیب ۹۵% الیاف و ۵% آب است.

    فرآیند تولید دستمال کاغذی

    در این فرآیند مقدار زیادی آب مصرف می‌شود که بخش عمده آن به عنوان عامل زدودن آلاینده قبل خارج شدن به صورت گاز بازیافت می‌شوند و به سیکل تولید بازگردانده می‌شوند.

    نرم کردن کاغذ

    سپس رول‌های بزرگ به رول‌کننده‌هایی منتقل می‌شوند که اقدام به ترکیب دو لایه از ورقهای دستمال کاغذی و کریپ کردن کاغذها می‌کنند. این فرآیند برای برخی دستمالهای یک بار مصرف مانند دستمالهای لوسیونی مخصوص صورت و کلینکس‌های فوق نرم با ترکیب سه لایه و در برخی موارد بیشتر انجام می‌شود.

    دستمال کاغذی چگونه ساخته می‌شود

    در این مرحله غلتک‌های موجود (که اصطلاحا به آنها غلتک‌های افزایش تراکم یا تقویمی نیز گفته می‌شود) به واسطه تیغه‌های فلزی در کاغذها خراشهای جزئی ایجاد می‌کنند و با انتقال فشار و گرمای مداوم سبب ایجاد غلظت و تراکم، نرم، صاف و هموار شدن دستمال، کاهش ضخامت و صیقلی کردن مواد و اصلاح دیگر ویژگی‌های مواد در حال نورد می‌شوند.

    مرحله نهایی آماده سازی کاغذ دستمال

    در آخر رولهای تولید شده نهایی بریده، بازپیچی و وارد بخش آزمایش می‌شوند و پس از تایید به انبار منتقل و آماده تبدیل و بسته‌بندی در قالب کلینکس‌های مخصوص صورت می‌شوند.

    مرحله نهایی آماده سازی کاغذ دستمال

    در واحد تبدیل تعداد زیادی رول بر روی تا کننده‌های چند منظوره قرار می‌گیرند و در یک فرآیند پیوسته دستمالها تا و بریده شده و بین همدیگر قرار می‌گیرند و نهایتا در جعبه‌های دستمال کاغذی گذاشته می‌شوند. تا شدن دستمال‌ها و درهم آمیختن آنها باعث میشود تا هر بار که دستمالی از جعبه خارج می‌شود دستمال بعدی حالت تازه خود را حفظ کند.

    1 نظر

    • سلام
      خداقوت
      چه فرایند سختی
      ولی حیفه از درخت دستمال ساخته بشه.کاش یه چیز
      دیگه جایگزینش میشد.
      از امروز کمتر دستمال کاغذی مصرف میکنم

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.