حوله‌ها از آنچه فکر می‌کنید کثیف‌تر هستند!

حوله‌ها از آنچه فکر می‌کنید کثیف‌تر هستند!

    حوله‌ها از آنچه فکر می‌کنید کثیف‌تر هستند!
    01 مارس

    وجود آب به صورت راکد در هر جایی سبب آلودگی می‌شود و خشک کردن دستها، صورت و بدون سبب می‌شود رطوبت توسط حوله جذب و احتمال و سرعت آلودگی‌های حوله را افزایش دهد. می‌توان گفت حوله‌ها میکروبهای زیادی را به خود جذب می‌کنند و می‌توانند عامل شیوع بیماری‌های عفونی مختلف باشند.

    آلودگی‌های حوله فراتر از تصور است

    حوله‌ها ابزار بسیار خوبی برای به دام انداختن باکتری‌ها هستند و هر بار که شما از حوله استفاده می‌کنید، باکتری‌های طبیعی دست و صورت و بدون شما به سطح آن منتقل می‌شود.

    آلودگی های حوله

    متاسفانه امکان پاکسازی حوله از گزند آلودگی و میکروبها به صورت صد در صد وجود ندارد اما با شستشوی مداوم و صحیح می‌توانید تعداد میکروبهای آن را کاهش دهید.

    علم در این زمینه چه می‌گوید؟

    امیلی مارتین (Emily Martin)

    امیلی مارتین

    امیلی مارتین استاد یار اپیدمیولوژی (مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا) دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان می‌گوید:

    بدن ما دارای توانایی سازگار بودن با زندگی در این محیط را با وجود تمامی این میکروبها دارد. در واقع بیشتر این میکروبها اثر منفی روی سلامت شما ندارند چرا که از خود شما به سطح حوله منتقل می‌شوند، با این حال تجمع آنها می‌تواند برای شما مشکلات جدی داشته باشد.

    زیرا حوله‌ها به دلیل مرطوب و گرم بودن و نیز قرارگیری در فضاهای آلوده ای نظیر دستشویی و حمام، محیط بی نظیری برای زندگی و رشد باکتری‌ها و دیگر ریز جاندارها نظیر میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کنند. از طرفی دستان شما امکان انتقال انواع میکروبها به حوله را از هر جشم آلوده دیگری دارند.

    چارلیز گربا (Charles P. Gerba)

    دکتر چارلیز گربا

    چارلیز گربا میکروب‌شناس دانشگاه آریزونا می‌گوید:

    وقتی دستان شما موجودات زنده موجود در مدفوع را لمس می‌کنند، باکتری‌های زنده مختلفی به دستان شما می‌چسبند که با توجه به اینکه بسیاری از افراد دستهای خود را به صورت صحیح و اصولی نمی‌شویند، بر روی دست باقی می‌مانند و در نهایت به حوله منتقل می‌شوند که شرایط بهتری برای رشد کردن دارند.

    طی پژوهش دیگری اعلام شده است که نزدیک به ۹۰% از حوله‌های حمام و دستشویی به باکتری کالیفرم (Coliform) آلوده هستند و حدود ۱۴% نیز حامل باکتری ای.کولی (E.Coli) می‌باشند. همچنین پژوهش منتشر شده نشان می‌دهد این باکتری‌ها در حوله‌های دستی مورد استفاده در اشپزخانه نیز وجود دارند.

    شاید برای شما باور پذیر نباشد اما گربا اذعان می‌کند اگر صورت خود را بعد از حدود دو روز که دست و صورت خود را با حوله‌های دستی خشک کرده‌اید با باکتری ای-کولی مواجه خواهید شد تا اینکه صورت خود را در چاه توالت فرو برده و سیفون را بکشید!
    حتی حوله‌ها در خارج از محیط خانه نیز به گسترش عفونت کمک می‌کنند.

    سوزان وایتیِر (Susan Whittier)

    سوزان وایتیر مدیر کلینیک میکروب‌شناسی در نیویورک و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا آمریکا می‌گوید:

    نگران حوله‌هایی هستیم که مرطوب یا خیس باقی می‌مانند و این دقیقا مثل یک زمین پرورشی برای ایجاد و رشد عفونت MRSA می‌باشد که نوعی عفونت باکتریایی به نام Staphylococcus است. استافیلوکوک‌ها دارای حداقل ۴۰ گونه مختلف هستند که بسیاری از گونه‌های آنها بی‌آزار هستند و در سطح پوست و مخاط بدن انسان و سایر جانداران زندگی می‌کنند با این حال عفونت MRSA نوع خاصی از آن است که ضمن خطرناک بودن به مقاومت در برابر بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها معروف است.

    باکتری MRSA

    البته بدن برخی از مردم نسبت به این باکتری مقاوم است و بدون اینکه دچار بیماری شوند، باکتری MRSA را بر روی دستها، صورت و بینی خود دارند. اما تحقیقات نشان می‌دهد این باکتری‌ها قابل انتقال هستند و می‌تواند باعث آلودگی دیگران شوند. تیمهای ورزشی، اشخاصی که برخی وسایل را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند و نیز اشخاصی که بطور مکرر تماس پوستی دارند بیشتر از همه در معرض این آسیب هستند.

    بعد از شیوع عفونت MRSA در میان بازیکنان فوتبال دانشگاه در لس‌آنجلس آمریکا یک بررسی نشان داد که به اشتراک‌گذاری حوله‌ها به انتقال این عفونت کمک و آن را تسهیل کرده است. با این حال این موضوع شاید باورپذیر نباشد که شما به صرف استفاده از یک حوله دچار بیماری شوید.

    بر اساس نظریه پزشکی خانم سوزان وایتیر خطر بزرگتر وقتی بوجود می‌آید که بریدگی یا سایشی یا ناحیه‌ای خشک پوستی در روی بدن خود داشته باشید (که اغلب ورزشکاران دارند) که به این ترتیب به میکروبها اجازه می‌دهید به راحتی وارد بدن شما شوند.

    راه حل چیست؟

    شستشوی مکرر حوله‌ها

    بهترین راه برای محافظت از خود در برابر میکروبهای موجود در حوله‌های آشپزخانه، حمام و دستشویی این است که حوله‌ها به طور مکرر شسته و خشک شوند. گربا می‌گوید که مردم باید حوله‌های دستشویی و حمام را هر دو روز یک بار بشویند، به خصوص اگر کودک خردسالی در خانه داشته باشند.

    البته به دلیل شستشوی مکرر نباید تنها به آبکشی ساده حوله بسنده شود، چرا که باکتری‌ها حتی در صورت مواجه با مواد شوینده معمولی نیز می‌توانند زنده بمانند. بنابراین استفاده از آب داغ و نیز سفید کننده‌های دارای اکسیژن فعال برای پاکسازی آلودگی‌های حوله امری ضروری است.

    شستشوی صحیح حوله

    خشک کردن حوله

    البته فرآیند خشک شدن حوله نیز اهمیت بسیاری دارد و باید زمان آن به حداقل مقدار ممکن برسد، به عبارتی در زیر نور آفتاب و یا در کنار برخی و شوفاژ قرار بگیرند تا زودتر خشک شوند. برخی افراد به خشک‌کن ماشین لباس‌شویی خود بسنده می‌کنند و سپس حوله را به خیال اینکه خودش خشک می‌شود در سر جای خود آویزان می‌کنند. در واقع این کار می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای رشد باکتری و آلودگی بر روی حوله فراهم کند.

    در کل حوله می‌تواند همچون یک زمین پرورش باکتری، قارچ، سلول‌های مرده پوست، بزاق و انواع ترشحات بدن باشد. حتی حوله به ظاهر تمیزی که در حمام از آن استفاده می‌کنید ممکن است در اصل کثیف و مشکل‌زا باشد.

    استفاده از دستمال کاغذی

    بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای دستمال کاغذی و یک بار مصرف بودن آنها، ترجیح می‌دهند از حوله استفاده کنند. اما با یک حساب سرانگشتی و محاسبه هزینه مصرف آب، مواد شوینده، استهلاک ماشین لباس‌شویی و همچنین هزینه اولیه حوله و نیز هزینه‌های سرسام‌آور درمانی می‌توان فهمید استفاده از دستمال کاغذی به صرفه‌تر نیز هست.

    دستمال حوله ای

    استفاده از دستمالهای حوله‌ای و کاغذی شرکت کهل راهی است برای تمیز ماندن و محافظت از میکروبها و باکتری‌های عفونت‌زا پیشنهاد می‌شود.

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.